Gjerdsvika skule

Gjerdsvika skule

Postadresse: , 6083 Gjerdsvika

Besøksadresse: , 6083

Telefon: 93221257

Kontaktperson: Britt Sølvi Hauge Pettersen, britt-solvi.pettersen@sande-mr.kommune.no

Tal på produksjonar: 3

  • Alle

BRUNE (Teater Joker)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Om dagen er Rune Rune, en gutt som akkurat har mistet bestefaren sin, men om natten er han Brune -superhelten som ikke er redd for noen ting. Han lister seg ut og maler syklene til guttene som rev plankehytta. Etter hvert får han hjelp av vennene Atle og Åse.     
BRUNE er en forestilling om vennskap, mot og å ta igjen. Den handler også om savn, en bestefarklokke som lever sitt eget liv, kampen for tilværelsen og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke strekker til. 
Forestillingen er en dramatisering av Håkon Øvreås sin roman med samme navn, og er laget i samarbeid med Akershus Teater.  BRUNE vant HEDDAPRISEN 2017 for beste barneforestilling.     

La Belle Dance

Musikk, Trinn: 1-7
For å kunne forstå musikken fra barokken må man kunne noe om dansen, motene, kulturen og samfunnet fra 1700-tallets Frankrike. La Belle Dance bruker disse elementene til å skape en større sammenheng for konsertens lytteopplevelse. La Belle Dance handler om barokkmusikk, barokkdans og et kongelig ball.Konserten presenterer noen av landets dyktigste spesialister på barokkmusikk og -dans, og et program som bringer fjern historisk tid inn i gymsalen. Elevene opplever betagende og elegant dans, akkompagnert av en vakker og energisk barokkmusikk fremført på tidsriktige instrumenter.En del av produksjonen inneholder medvirkning i form av dans. Det betyr at elevene må øve på dans i forkant av produksjonen. Link til forberedelsesmateriale finner dere her: Forberedelsesmateriale.Lærere har ved enkelte tidligere turnéer fått tilbud om dansekurs. Ved turnéene i Møre og Romsdal henvises det til de vedlagte videoene og materiell.Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune 2008.Utøvere:Caroline Eidsten Dahl, blokkfløytehar spilt med ledende ensembler fra inn- og utland som: Kremlin chamber orchestra, Drottningholms Barockensemble, Barokkanerne, Bergen Kammerensemble, Norsk Barokkorkester, Trondheimsolistene, Kammer Allegria, Norsk Kammerorkester og Oslo Barokkorkester. I tillegg kommer deltagelse ved ulike festivaler: Oslo Operafestival, Stockholm Early Music Festival, Oslo Kammermusikkfestival, The Early Music Festival i London, Vinternattfestivalen i Oslo, Griegfestivalen i Arendal, Barokkfest i Trondheim samt Johan Halvorsen Musikkfest i Drammen. Våren 2007 ble hun en av tre vinnere av Rikskonsertenes lanseringsprogram «Intro- klassisk» i sesongen 2008–2009. I regi av Rikskonsertene reiste hun til India og Kina for blant annet å framføre norsk og kinesisk musikk med musikere fra Shanghai. Caroline mottok Statens kunstnerstipend for nyetablerte kunstnere i to år, fra 2010 til 2012. Elizabeth Svarstad, dansElizabeth Svarstad har utdannelse fra Den Norske Balletthøyskole i Oslo og Nordisk mastergrad i dans. Hun er danser, koreograf og pedagog i barokkdans og historiske danser. Hun har medvirket i en lang rekke produksjoner med blant andre Concerto Copenhagen, Ensemble Zimmermann, Norsk Barokkorkester, Det Norske Blåseensemble, Trondheim Barokk, Stavanger Barokk og ensemble Paulus barokk. Hun leder dansekompaniet Compagnie Contours, et kompani som spesialiserer seg på barokkdans i møte med samtidsdans. Hun er doktorgradsstipendiat i dansevitenskap ved Institutt for musikk, NTNU.Vegard Lund, theorbe og barokkgitar Vegard Lund har utdannelse fra Norges Musikkhøgskole og Guildhall School of Music and Drama. Her fikk han Premier Prix for sin diplomeksamenskonsert. Han er aktiv som solist, kammermusiker og musikalsk leder og er medlem av ensemblene Nordisk Barokk Kvartett og Pro Musica Antiqua. Han jobber regelmessig med Sveriges Radiokor, Adolf Fredriks Bachkor og Norsk Solistkor i tillegg til oppdrag som solist og continuomusiker med Det Norske Kammerorkester, Norsk Barokkorkester, Barokkanerne og The New Dutch Academy. Han har deltatt på en rekke CD-innspillinger som solist, akkompagnatør og kammermusiker, på plateselskaper som Simax, 2L, Grappa, Kirkelig Kulturverksted, Quattro og Lawo classics.

Til å ta og føle på

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Korleis ser ein følelse ut, kva form har han? Og korleis kunne det vere å ta på ein følelse?
Sorg er når du er trist. Sinne kan komme av at du ikkje blir forstått eller at nokon ikkje behandlar deg rett. Glede kan du føle når du føler deg bra og blir forstått. Redsel kjem når du på ein eller annan måte følar deg trua eller utrygg. Avsky kan ein kjenne om ein synes noko er ekkelt eller skremmande.
Alle har vi kjent på desse grunnfølelsane. Følelsane våre følgjer oss livet ut. Å forstå vårt indre kjensleliv kan hjelpe oss å forstå eigne reaksjonsmønster, gi betre sjølvinnsikt og sjølvfølelse. Og det kan hjelpe oss å lese visuell kunst.

Metall kan bøyast, det er både hardt og mjukt. Tre er ganske hardt men også mjukt- det kan vi spikke. Tekstil er tøyeleg, det kan vi sy. Plast kan vi smelte til nye former. Papp og papir kan vi brette og klippe. Stein og keramikk er hardt, og kan knusast. Materialar og det visuelle språket gir oss heilt andre moglegheiter å uttrykke følelsar på enn med ord.
I kunstformidlinga ”Til å ta og føle på” skal vi bli kjent med materialar og følelsar, og vi skal samarbeide om å lage ein skulptur.
Mål for kunstformidlinga er å få fokus og bevisstgjering av grunnfølelsane og ulike byggematerialar. At elevane kan danne seg individuelle visuelle bilete av grunnfølelsane sine. At elevane kan få ei forståing av at visuell kunst kan vere to-eller tredimensjonale bileter av vårt indre kjensleliv. Ved å kjenne sine eigne følelsar kan det bli gøy å lese visuell kunst.
Uttrykksform
Åpne filter