Eresfjord barne- og ungdomsskule

Eresfjord barne- og ungdomsskule

Postadresse: Ljørvollveien 49, 6470 Eresfjord

Besøksadresse: Ljørvoll, 6470 Eresfjord

Telefon: 71 23 1521

E-post:hilde.toven@nesset.kommune.no

Kontaktperson: Kirsti Fagerslett, 71234534, 91795975, 71231750, 90063905, kirsti.fagerslett@nesset.kommune.no

Tal på produksjonar: 7

  • Alle
  • VGS

DRUMDRUM!

Musikk, Trinn: 1-7
Rytmisk energi frå DanmarkDRUMDRUM er ei unik oppleving av tre musikarar frå den danske jazzelite, og deira gnistrande og virtuose samanspel og speleglede. Elevane vil få høyre original, klangfull og groovy musikk, hovedsakeleg komponert av Benita. Benita Haastrup har vunne fleire prisar for sitt levande og fargerike trommespel. Musikken er inspirert av jazz, verdsmusik og danske folkesongar, den er også både overraskenede, medrivende og humørfyldt. - og dessuten sterkt inspirert av naturen omkring oss.

DrumDrum handlar om å gi vidare den gleden det er ved å spele og improvisere saman, om å dra inn lyttarame og om å skape fellesopplevingar som opnar oss. 
Orkestret har i 2017 utgitt en anmelderrost cd "Going North” - som ble nomineret til 2 Danish Music Awards. 
Jazzspecial skriver : “Telepatisk sammenspil….noget af det flotteste musik jeg længe har hørt”. 

FørebuingDet er fint om elevane får sjå videoar og lenkar om bandet og programmet på førehand (sjå lenker). Medverkande
Benita Haastrup – trommer, perkusjon og vokal
Kaare Munkholm – vibrafon, perkusjon
Jens Skou Olsen – kontrabass, perkusjon

James Bond H19/V20 (Feil teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Dette er en actionfylt komedie på høygir, beregnet for ungdomsskoletrinnene og oppover. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser.De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Krympa

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Hovedmålet for produksjonen er å øke bevisstheten rundt hvordan vi kommuniserer med hverandre og fordeler makt mellom oss. Det er viktig å ha et språk for dette, å kunne snakke om hvordan vi påvirker og påvirkes av hverandre. Alle mennesker er like mye verdt, og denne verdien er vi født med. Men kan vi kjenne den inne i oss? Og hvorfor er det sånn at vi mennesker prøver å gjøre hverandre mindre for å få makt og status selv? Når jeg posisjonerer meg på bekostning av deg; gjør jeg noe med verdien din da? Blir verdien av oss selv større når vi krymper de rundt oss?Steinen som symbol og materiale er et gjennomgående element i produksjonen. I den praktiske delen av produksjonen skal steinen brukes som en del av en konstruksjon. Her introduserer jeg forholdet mellom funksjonelle og ufunksjonelle objekter. Hvordan ser et upraktisk smykke ut? Hva er funksjonen til noe som er upraktisk? Jeg trekker linjene til følelsen av at noe er i veien for oss, at ting ikke er helt som de skal, hindrer oss i å gjøre det vi vil eller være den vi ønsker å være. Elevene får ta med seg objektet de lager hjem.

Over streken - tegneserieverkstad

Annet, Trinn: 5-10
Ei morosam innføring i korleis ein lagar sin eigen teikneserie. Alle lærer å lage sin eigen figur med personlegheit før vi går vidare med idèmyldring, manuskript og naturligvis tegning. På slutten av dagen skal alle ha laga si eiga teikneseriestripe.

Star Wårs med Å 19/20 (Madam Pysj AS)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.

Stumfilmkonserten

Film, Trinn: 8-VG3
Om Stumfilmkonserten​Stumfilmkonserten byr på en filmopplevelse helt utenom det vanlige. Opplev en ekte stumfilmkonsert – slik stumfilm var ment å vises. Viktige stikkord er filmhistorie, magi og slapstick!Forestillingen er en filmhistorisk reise der vi viser fire klassiske stumfilmer fra filmens barndom. Filmene vises med improvisert levende lyd i salen. Pianist Kjetil Schjander Luhr spiller musikk til scenene i filmene og foley-artist Kristin Bolstad lager stemningsskapende effektlyd. Underveis forteller de også om filmhistorie.Konserten byr på en leken introduksjon til stumfilm, og hvordan film ble spilt inn og fremført før lydfilmen var oppfunnet.Publikum vil få en umiddelbar opplevelse av hvordan levende bilder og lyd virker sammen og påvirker hverandre. De vil også trekkes inn i refleksjonen rundt de musikalske valgene musikerne gjør underveis. På denne måten får de et direkte møte med stumfilmen som kunstform. Konserten gir også en innføring i filmhistorie og hvordan musikerne tradisjonelt arbeidet når de lydla filmer som ikke hadde lyd.

Tenk om eg var ein tanke

Litteratur, Trinn: 1-4
I programmet Tenk om eg var ein tanke får elevar på 1. til 4. trinn vere med på ei magisk reise inn i lyrikken si verd. Framsyninga skapar undring kring språk og dikt ved å gå vegen om musikk.
Tenk om eg var ein tanke er bygd på «Når morgonfrosken syng», ei diktbok skriven av forfattaren Per Olav Kaldestad. Dette er dikt som tek for seg store spørsmål og emne som universet, einsemd og kjærleik, men òg nære og konkrete fenomen som vêr og vind, fuglar og froskar.
Det er musikarane Annlaug Børsheim (song, gitar og fele) og Mari Skeie Ljones (fele og song) som tek elevane med på reise inn i Kaldestad si magiske verd. Kva skjer med diktet frå bok til opplesing til song? Endrar diktet seg undervegs? Utøvarane får elevane med på ei samtale om dikta, der alt er lov å seie og ingenting er feil.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter