Nordlandet ungdomsskole

Nordlandet ungdomsskole

Postadresse: Ole Vigsgt. 9, 6516 Kristiansund N

Besøksadresse: , 6516

Telefon: 71 57 55 00 (sentralbord)

Kontaktperson: Elisabeth Strømsvåg Hammervold, 957 05 155, elisabeth.stromsvag.hammervold@kristiansund.kommune.no, Håkon Austheim, 957 43 298, hakon.austheim@kristiansund.kommune.no

Tal på produksjonar: 3

  • Alle
  • VGS

James Bond H19/V20 (Feil teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Dette er en actionfylt komedie på høygir, beregnet for ungdomsskoletrinnene og oppover. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser.De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Stumfilmkonserten

Film, Trinn: 8-VG3
Om Stumfilmkonserten​Stumfilmkonserten byr på en filmopplevelse helt utenom det vanlige. Opplev en ekte stumfilmkonsert – slik stumfilm var ment å vises. Viktige stikkord er filmhistorie, magi og slapstick!Forestillingen er en filmhistorisk reise der vi viser fire klassiske stumfilmer fra filmens barndom. Filmene vises med improvisert levende lyd i salen. Pianist Kjetil Schjander Luhr spiller musikk til scenene i filmene og foley-artist Kristin Bolstad lager stemningsskapende effektlyd. Underveis forteller de også om filmhistorie.Konserten byr på en leken introduksjon til stumfilm, og hvordan film ble spilt inn og fremført før lydfilmen var oppfunnet.Publikum vil få en umiddelbar opplevelse av hvordan levende bilder og lyd virker sammen og påvirker hverandre. De vil også trekkes inn i refleksjonen rundt de musikalske valgene musikerne gjør underveis. På denne måten får de et direkte møte med stumfilmen som kunstform. Konserten gir også en innføring i filmhistorie og hvordan musikerne tradisjonelt arbeidet når de lydla filmer som ikke hadde lyd.

Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 8-10
«Vi skulle vært løver» handler om to 12 år gamle jenter, Malin og Leona. Leona er den nye jenta i klassen, og hun blir raskt venninne med Malin, men snart avsløres det på ganske brutalt vis at Leona er født med guttekropp. Det skaper sterke reaksjoner i klassen og blant noen av foreldrene. Malin får et problem – skal hun være den eneste som forsvarer sin nye venninne, og dermed stille seg utenfor fellesskapet?I møtet med elevene vil jeg lese utdrag fra romanen og forsøke å få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet mitt er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Jeg forteller også elevene hvordan jeg fikk ideen til romanen da jeg mottok et brev fra min venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk meg til å tenke på hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Boken er ny, og jeg har bare rukket å presentere den for noen få grupper så langt, blant annet på Appelsinia i Skien, men erfaringen hittil er at flertallet på mellomtrinnet vet ganske lite om temaet. Noen få kan ganske mye, men de fleste har aldri hørt om begrepet transkjønn tidligere. Jeg tror derfor at denne romanen kan være nyttig i å spre kunnskap og større åpenhet.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter