Ellingsøy barne- og ungdomsskole

Ellingsøy barne- og ungdomsskole

Postadresse: Grønebelgvegen 4, 6057 Ellingsøy

Besøksadresse: Grønebelgvegen 4, 6057

Telefon: 70 16 35 80 (Til administrasjon), 97 100 305 (Til kulturkontakt Ingebjørg Sporstøl)

Kontaktperson: Ingebjørg Sporstøl, 97100305 , ingebjorg.sporstol@alesund.kommune.no

Tal på produksjonar: 11

  • Alle

Alice i eventyrland (Feil Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for barn fra 5 til 12 år. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

ALO - alltid

Musikk, Trinn: 1-7
Historier om venskapI konserten Alo blir vi kjende med dei tre musikarane Marit, Snorre og Klemet. Dei fortel om oppveksten sin og om å vere vener, og dei fortel om å vekse opp i den samiske kulturen. Historiene kjem fram gjennom joik og musikken dei spelar, i både tradisjonsrik samisk form og moderne lyddrakt. ”Alo” er eit samisk ord, og kan oversettast med ”alltid”. Slik vi ønskjer at venskapa frå barndomen skal vare - for alltid. MedverkandeMarit Hætta Øverli - joik
Snorre Bjerck - trommer
Klemet Anders Buljo - joik, gitar og lyd 

Anno 2050

Scenekunst, Trinn: 10

Blake, Bjørnson, Bjerke og Beatsa

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Hva er det som gjør en av Norges mest erfarne rapartister så interessert i diktet "Farao på ferie"? Hva har jambisk pentameter med beats å gjøre? Hadde Bjørnson muligens vært en breial rapper dersom han hadde levd i dag? Og hvorfor er Son Of Light så opptatt av de klassiske engelske poetene?"Blake, Bjørnson, Bjerke og beatsa" handler om å formidle de klassiske poetenes innhold, rytme og flow gjennom rapmusikkens uttrykk. Poesi i verdensklasse er bygd opp av rytmikk, betoning, ulike verseformer, ordforråd, metaforer osv. Dette er språkferdigheter som rapartister arbeider med hver eneste dag i sin sjanger. Kanskje kan man si at de første poetene var de første rapperne?Son of light og LPeeWee har arbeidet med å utforske hva som skjer når man setter nylagede beats til dikt av poeter som f.eks Blake, Bjerke og Bjørnson m.fl.. Resultatet er et spennende materiale som kommuniserer godt og som groover! I denne produksjonen formidles dikternes storhet på en ny måte. Son Of Light presenterer et visuelt konsertforedrag der han som poesinerd og erfaren rapartist presenterer og tolker sine favorittdiktere på en energisk og engasjert måte. Med seg på scenen har han DJ/produsent LPeeWee som har laget musikken til tekstene og som fremfører dem live sammen med Son of Light. Sammen viser de hvilke paralleller man kan finne mellom rap og de klassiske poetene og de formidler kunnskap om poesi på en utradisjonell måte i skolesammenheng. Foredraget følges av animasjoner og illustrasjoner laget av illustratør Johann Grimstvedt. Produksjonen hadde premiere på Kulturtorget 2017 i Molde, og skal turnere på videregående skoler i Møre og Romsdal skoleåret 2017/2018.

Buzak Chini - Afganistans modigste geit

Litteratur, Trinn: 1-2
”BUZAK CHINI – AFGHANISTANS MODIGE GEIT” kombinerer muntlig fortelling, ulike språk
og ulike kunstformer. Barna fascineres av maleri som blir til foran øynene deres og tas med inn i et land hvor de plutselig kan forstå lyden av et fremmed språk. Kanskje forstår de også litt mer av en fremmed kultur, og de har hatt det gøy og
spennende på veien!

I denne forestillingen kombineres flerspråklig fortellerkunst på norsk og dari (afghansk persisk) med musikk og maleri. Flerspråklig fortelling er ikke vanlig tolkning, det er en kreativ lek med språk. Alt fortelles ikke på begge språk,
men likevel skal alle forstå hele handlingen. Dette er en flott og berikende opplevelse både for norskspråklige barn for barn med ulike minoritetsspråklige bakgrunner.

BYGG! og bevare meg vel!

Kulturarv, Trinn: 5-7
Dei tradisjonelle byggeteknikkane er rett og slett geniale. Naust, løer og hus blei sette opp utan ein spikar, og har stått støtt i mang ein orkan. Vi skal sette opp grindbygg, bukkebygg, stavlinebygg og laftebygg og lære om byggetradisjonar i Møre og Romsdal.

Bygga er tilpassa bruken og landskapet. Dei fortel om kvardagsliv, kunnskap og verdiar. Bygg eignar seg som studieobjekt fordi dei er så tydelege, både som konstruksjonar og som delar i eit landskap.Regionmusea i Møre og Romsdal turnerer med «BYGG! – og bevare meg vel» i heile fylket.

Elevane skal utforske og delta i praktisk arbeid, og slik få auka forståing og interesse for berande konstruksjonar, arkitektur og byggetradisjonar i lokalmiljøet sitt.

Formidlinga tek utgangspunkt i  fire frittståande byggmodellar, utforma som byggesett. Dei er ca. 120 x 90 cm store. Byggesetta tek for seg grunnleggjande berekonstruksjonar brukt i Møre og Romsdal. Grovt sagt er grindbygg brukt på Sunnmøre, stavlinebygg på Nordmøre og midt i mellom ligg Romsdal, der dei har ein spennande variant som vi kallar bukkebygg. Dette er ein hybrid – ein mellomting -  mellom grindbygg og stavlinebygg. Laftebygg har vi felles.Elevane bruker alle sansane når dei arbeider seg fram til kunnskap om tradisjonelle byggemetodar brukt i Møre og Romsdal. Dei kjenner på materialet, samarbeider, tenker logisk, er praktiske og konkrete. Dei utforskar, ser på linjene, og føler kva som skal til for å få bygget til å stå stødig.Vi vil bruke om lag tre skuletimar pr. klasse, to klasser pr. dag – ei før og ei etter lunsj. 

Grounds

Musikk, Trinn: 8-10
Å leike og improvisere med gamal musikk, er det Caroline, Elizabeth og Eirik seier dei gler seg mest til når dei snakkar om Grounds.Meininga med namnet Grounds er at melodiane skal bli løfta fram,  og dette meinte komponistane og instrumentalistane både i barokken og no. Grounds tyder bakke eller bakkekontakt, og i musikken tyder det at «grounden» er dei faste, repeterande mønstra som ligg under alle broderingane, og som speglar den overdådige kunsten og kulturen på 1700-talet.Hoffet til franskekongen Ludvig 14. og musikken som vart laga då, er sentral i konserten. For å kunne forstå denne musikken må ein kunne noko om dansen, moter, kulturen og samfunnet frå 1700-tallet. Konserten Grounds nyttar desse elementa til å skape ein større samanheng for lytteopplevinga. Konserten presenterar nokre av dei dyktigaste spesialistane i landet på barokkmusikk og -dans, og er eit program som bringer fjern historisk tid inn i skulen, og samstundes i samanlikning med korleis vi har det i no.

Los Bando

Film, Trinn: 5-7
Los Bando (2018) - En rocka roadmovie - med regissør Christian LoI denne feelgood-komedien følgjer vi bandet Los Bando Immortale på ein fartsfylt reise gjennom landet. Med gassen i bånn og rallysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lovar og reglar, trosse foreldre og eigne heltar for å rekke frem til NM i rock. Drivkrafta er stor, men hindringane kanskje enda større – vil dei rekke fram i tide?Regissør Christian Lo kjem til kinoen for å fortelje om filmen og svare på elevenes spørsmål.

Scene! Art (Sagliocco Ensemble)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Sara Bonnard skal endelig få oppfylt drømmen... å sette opp sin egen forestilling på en teaterscene.  Hun finner lykken på internett, og bestiller det komplett pakke ”lag din egen forestilling på 45 minutter”. Settet inneholder en flatpakket scenografi, rekvisitter, kostyme og CD med instruksjoner.Her leker Guandaline Sagliocco  med hvordan skuespillerkunsten leder publikum inn og ut av illusjonen og generøst deler de magiske øyeblikkene som oppstår- med hjelp av et minimum av scenografi. En forestilling som viser noe av prosessen bak det å lage en forestilling. Siden premieren på Showbox i desember 2014 har forestillingen turnert både i Norge og Frankrike. Scene!Art gjestet blant annet begge Louvre museum, Momix festival, A Pas Conté Dijon festival, Scene Nasjonal Macon og Nordisk festival Les Boreales, PIT festival I Porsgrunn og Mini Midi Maxi festival I Bergen. I november reiste Sagliocco Ensemble med Scene!Art til Les Coups de Théâtre i Montreal, Canada. Utdrag fra pressen:Ideen om å konstruere en teaterforestilling foran øynene på publikum er en pedagogisk genistrek. Det profesjonelle  uttrykket gjør at innblikket i den kunstneriske prosessen med å lage teater ikke bare blir en artig idé,men også kunstnerisk interessant. Scene!Art er en forestilling som kommenterer seg selv og teaterkunsten, men som samtidig evner å gjøre det på en morsom og tilgjengelig måte.. Ofte er denne typen selvrefleksivitet forbeholdt mer alvorstunge produksjoner, men her er det humor og lekenhet som snur speilet mot oss selv. Det er forfriskende å se.( Periskop Ole Hval)“Jeg har vært kulturkontakt på skole i mer enn ti år og har fått være med på mange flotte produksjoner, men dette er noe av det absolutt beste jeg har opplevd! Skuespilleren var FANTASTISK, historien var fengslende, og samspillet med lyd/lys gjorde dette til en mer  enn magisk opplevelse som både elever og lærere kommer til huske leeeenge.” –(Utdrag  tilbakemelding fra lærer etter å ha sett Scene!Art. )

Sherlocks siste sak: TÅKEN (Robsrud & DeaN)

Scenekunst, Trinn: 8-10
«Sherlocks Siste Sak: Tåken» er en interaktiv forestilling som tar opp temaet «fake news». Gjennom en fortelling, løstbasert på «Hunden fra Baskervill», møter publikum karakterer og «sannheter» som de selv må ta stilling til, for å løsemordgåten. Stykket spilles i en tilnærmet vaudeville stil med sanger og sketsjer som formidler historien. Publikum blirså, flere ganger i løpet av forestillingen, bedt om å tippe hvem de tror er morderen, gjennom å vise frem kort avforskjellige farger.Dette er en forestilling for ungdom, der vi ønsker, på en morsom måte, å sette søkelyset på de mange forskjellige måtervi mottar informasjon – aviser, rykter, nyheter, sosiale medier etc. Gjennom dette ønsker vi at ungdommenebevisstgjøres hva av det de hører, og hva de skal tro på.

Å sette bilder på ordene

Visuell kunst, Trinn: 1-10
Utstillingen viser arbeider av Siv Bugge Vatne, Solveig Sumire Sandvik og Eva Ljosvoll. Hva betyr naturen i kunsten?
Målet er å bevisstgjøre barna omkring bruk av natur som språk, hvordan vi blant annet bruker natur for å uttrykke noe menneskelig. Hva betyr de ulike natur elementene i verkene? Hvorfor flytter naturen inn i Solveig Sumire Sandviks interiører?
Spørsmålene kan ha flere svar. Målet er å åpne for tanken om at bilder også betyr noe språklig. Det vil være fokus på barnas egen tilknytning til natur og hva den betyr for dem. Det vil også vises eksempler på bruk av natur i historisk maleri, med hovedvekt på romantikken.Praktisk workshop: Barna fotograferes mot en bluescreen, de velger blant 10 ulike landskapsbilder, og blir så plassert digitalt inn i det landskapet.Hvorfor velger de akkurat det landskapet? Kanskje det stemmer overens med en følelse, eller et ønske om å være på et betsemt sted. Noen synes for eksempel at et landskap kan ligne på skogen i en spesiell film. Barna får innblikk i det tekniske og se hvordan bluescreen brukes for å kunne plassere ting visuelt inn i nye sammenhenger, en teknikk som blant annet benyttes i væremeldingen.Et av videoverkene i utstillingen benytter også denne bluescreen teknikken. Utvalget i utstillingen er tillpasset den mobile utstillingsformen, og også hva erfaring viser at best inspirert av.
Uttrykksform
Åpne filter